Nummerplade

Vælg den rigtige ladeboks til elbilen


Købsguide: Sådan vælger du den rigtige ladestation

Når du er på udkig efter en ladeløsning til din el- eller plugin hybrid bil, melder der sig hurtigt en række spørgsmål. Vi håber her at kunne hjælpe dig med at få svar på nogle af dem.

Avant Denmark – biludstyr.dk er leverandør af DEFA’s testvindende ladestationer.

Det er der mange gode grunde til, men først og fremmest anbefaler vi DEFA, fordi de er Nordens førende leverandør af komplette ladeløsninger til elbiler, til boliger, boligselskaber og lejlighedskomplekser, virksomheder og offentlige parkeringsanlæg.

Det er altså en producent, der ved, hvad de har med at gøre, og som har erfaring med det nordiske klima. Noget som deres testvindende ladeteknologi også bekræfter.

Hvorfor skal jeg vælge DEFA frem for andre mærker?

Med en DEFA ladestation er du sikret en kvalitet i topklasse.

DEFA’s Power ladestation ligger helt fremme i førerfeltet. Den blev kåret som Årets Ladestation 2023 og er hele 4 gange Bedst i test.

Og det er absolut ikke nye toner for DEFA, som er godt vant til at pryde sig med testvindertitler. DEFA eRange UNO ladestation er fx tidligere blevet kåret som testvinder af FDMs søsterorganisation i Tyskland, ADAC, baseret på sikkerhed, brugervenlighed og pålidelighed. Modellerne IQ og DUO er videreudviklinger af testvinderen, så de er endnu længere fremme.

Ud over den sublime kvalitet, EJER du selv boksen, hvis du vælger DEFA-løsningen. Der er ingen abonnement, gebyrer el.lign. Her er der dermed ikke tale om en leje- eller leasingaftale af en boks, i stedet går betalingen gennem den el-aftale, du allerede har i husstanden.

På den lange bane er der penge at spare ved at investere i sin egen boks. Faktisk viser undersøgelser, at kører du 15.000 km eller under, vil det være en fordel at investere i egen boks frem for en lejeaftale.

Få et hurtigt overblik over de mest gængse modeller.

Klik her>

Hvad koster det?

Prisen afhænger af, hvor avanceret en ladeløsning, du vælger. Det er jo et lidt irriterende ukonkret svar, men vi kommer ikke uden om, at prisen afhænger meget af det ladebehov, du har. Er du i tvivl om netop det, kan det måske hjælpe dig at se nærmere på de forskellige eksempler på scenarier, man kan stå i nedenfor.

Du kan også se de forskellige ladestationer, vi tilbyder, her på biludstyr.dk.

Det bedste råd for ikke at risikere, at det bliver dyrere end højest nødvendigt, er, at vælge ladestation efter, hvad du reelt har brug for. Der er ingen grund til at vælge alle de smarte funktioner til, hvis behovet ikke eksisterer eller for kraftig en lader, hvis din bil ikke kan tage imod så meget strøm.

Få evt. en kapacitetsvurdering af en elektriker inden bestilling af ladeboks. Det kan vi være behjælpelige med, kontakt Mads, på mjl@biludstyr.dk, og hør mere.

Hvor lang tid tager DEFA ladeboksen om at lade min bil? Har det noget at sige for valg af model?

Hvor lang tid, det tager at lade din bil, kommer an på, hvor meget den skal lade, hvor meget strøm, den kan tage imod, og hvilken model af ladestation, du vælger.

Du skal naturligvis vælge en ladestation, der passer til det ladebehov, du har til daglig.

Og hvilken station gør så det?

Først of fremmest skal du undersøge, hvor meget strøm din bil kan tage imod. Der er ingen grund til at købe en overdimensioneret lader på fx 11 kW, hvis bilen alligevel ikke kan tage imod mere end 3,7 kW.

Dernæst skal du vide, hvor mange kW du skal kunne nå at lade på bilen i løbet af en nat eller efter en endt arbejdsdag. Kort sagt, hvor mange kW har du brugt i løbet af dagen? Hvis du fx har brugt 60 kW på en dag og skal have det samme ladet på bilen igen, så den er klar til næste dag, skal der naturligvis lades 60 kW på igen.

Har du en 11 kW lader, tager det 5,4 time.

Har du en 7,4 kW lader, tager det 8,1 time

Har du en 3,7 kW lader, tager det 16 timer.

Til sammenligning: Bruger du en såkaldt mormorlader (nødladeren i elbilen, der kan sluttes til en almindelig stikkontakt), som kun kan lade 1,8 kW på i timen, tager den 33,3 timer.

Så når du vælger lader, så sørg for, at du har nok kapacitet til at få din elbil ladet tilstrækkeligt op natten over.

Hvad får du ud af at vælge en ladeboks med lastbalancering?

Der tilbydes efterhånden en del ladekoncepter til elbiler på det danske marked. Men har du brug for at lade én eller flere elbiler i en bolig eller et autoværksted med et til tider højt forbrug, er det mest optimale at vælge en ladeløsning, der kan fordele strømmen (effekten) efter det samlede forbrug. På den måde sikrer du den bedste udnyttelse af strømmen.

De eksplosivt stigende elpriser, vi har oplevet efter Ruslands invasion af Ukraine, har i den grad eskaleret behovet for at opnå den mest optimale strømudnyttelse, både i private hjem og i virksomheder. Også når det gælder valg af ladeboks til elbilen.

Da DEFA gik ind på markedet for opladning af elbiler, forstod de hurtigt, at det for nogle brugere vil være helt afgørende, at få en ladestationen, der kan fordele effekten i spidsbelastningsperioder, hvor strømforbruget er ekstra højt. Derfor udviklede de eRange IQ 11 kW hCLU og eRange IQ 22 kW hCLU, der som standard kan yde lastbalancering (også kaldt fulddynamisk effektudligning).

Siden er DEFA Power kommet til, som giver mulighed for fulddynamisk lastbalancering med DEFA Balancer (tilkøb).

Vælger du en ladeboks med lastbalancering, kan du tilpasse opladningen til dit specifikke strømforbrug. Det betyder, at du kan lade på fuld effekt, når det øvrige forbrug er lavt, fx aften, nat og formiddag. Samtidig er al kapaciteten tilgængelig i boligen, når du har brug for den.

Det giver fuld frihed og fleksibilitet, uden en dyr investering i øget strømtilgang. Og hovedsikringen er naturligvis også beskyttet.

Ret praktisk fungerer konceptet ved, at der med ladeboksen følger en energimåler, som kobles til i strømskabet. Måleren aflæser ejendommens forbrug i realtid og tildeler den overskydende strøm til ladeboksen. Effekten til ladeboksen justeres ned de tidspunkter på dagen, hvor der er et højt forbrug. Det giver dig den maksimale udnyttelse af strømmen, hurtigst mulig opladning, og du undgår samtidig, at der sker skader på bygningens installation som følge af overbelastning af strømnettet. Det sidste vil være en klar fordel for fx værksteder, boligselskaber og i sommerhuse, hvor man ofte har gang i mange elektriske apparater samtidig.

Du kan få et indtryk af, hvordan det fungerer, ved at simulere dit forbrug, ud fra hvor mange ampere, der er tilgængelig i din hovedinstallation. Juster blot skemaet herunder:

Forskellige scenarier – måske et passer på dig?

Lader til privat brug

Scenarie 1:

Jeg skal lade min plugin hybrid bil – det skal bare være den nemmeste og billigste løsning.

Her vil løsningen være DEFA eRange UNO 7,4 kW. Plugin hybrid biler kan ikke tage imod så meget strøm og har ofte relativt små batterier. Derfor er en 7,4 kW lader tilstrækkelig.

Denne model fås både med fastmonteret kabel (726 710443) eller med sokkel (726 710472), hvis du ønsker at bruge dit eget kabel og slippe for at have et kabel hængende, når den ikke er i brug – prisen er den samme.

Scenarie 2:

Jeg skal lade min elbil op. Jeg har minimum 25 amp. tilgængelig og ikke det store forbrug i huset*. Jeg ønsker den billigste løsning.

Her vil løsningen være DEFA eRange UNO 11 kW for at være sikker på, at elbilen får strøm nok, eller at man er sikret længere ud i fremtiden i forhold til hvor mange kW, elbilen kan tage imod.

Denne model fås både med fastmonteret kabel (726 710453) eller med sokkel (726 710436), hvis du ønsker at bruge dit eget kabel og slippe for at have et kabel hængende, når den ikke er i brug – prisen er den samme.

Scenarie 3:

Jeg skal lade min elbil op, men jeg har begrænset kapacitet i mit elnet, da husets øvrige forbrug kan være ret højt til tider. Det er vigtigt for mig, at bilen er fuldt opladet hver morgen.*

Her vil løsningen være DEFA eRange IQ 11 kW hCLU (eller hvis husets tarifsikring kan klare det, DEFA eRange IQ 22 kW hCLU). Med denne lader medfølger en energimåler, som kobles til i strømskabet og aflæser husets forbrug i realtime. Den tildeler det overskydende strøm til ladeboksen. Derved sikrer man, at når der er højt forbrug i huset, justeres effekten til ladeboksen ned, og der sker ingen skader på husets installation.

Modellen fås som 11 kW med fastmonteret kabel (726 712431) eller som 22 kW med sokkel (726 710477).

 

Scenarie 4:

Min ladeboks kommer til at sidde monteret, så andre vil kunne få adgang til den. Hvordan forhindrer jeg, at andre bruger min ladeboks og strøm?

Den billige løsning her er, at vælge en ladeboks i UNO-serien med fastmonteret kabel (726 710443 eller 726 710453) og dertil en eRange Docking (726 712268), som kan aflåses med en hængelås.

Den smarteste måde at undgå, at andre bruger din ladeboks, er at vælge en i IQ-serien, som har RFID-læser integreret. Med IQ-laderen kan der laves tilgangskontrol, så kun du kan lade på boksen (og dele den med andre, du har lyst til, via appen Cloudcharge).

Her anbefaler vi DEFA eRange IQ 11 kW hCLU (eller hvis husets tarifsikring kan klare det*, DEFA eRange IQ 22 kW hCLU).

Modellen fås som 11 kW med fastmonteret kabel (726 712431) eller som 22 kW med sokkel (726 710477).

Scenarie 5: (elafgift refusionsmodellen er ikke klar før 2022)

Jeg ønsker en løsning, hvor jeg kan få elafgiften refunderet, da jeg kører mange kilometer, og derfor bruger meget strøm til min elbil.

Her vil løsningen være DEFA eRange IQ 11 kW hCLU (eller hvis husets tarifsikring kan klare det*, DEFA eRange IQ 22 kW hCLU). Denne model har indbygget EU-godkendt (MID-godkendt) strømmåler, som kan aflæses online. Vælger du den løsning kan op til 80% af elafgiften refunderes, helt abonnementsfri.

Modellen fås som 11 kW med fastmonteret kabel (726 712431) eller som 22 kW med sokkel (726 710477).

Scenarie 6:

Jeg har to elbiler, som jeg ønsker at få ladet samtidig.

Her vil løsningen være DEFA eRange DUO 22 kW. Denne ladeboks kan lade to biler på samme tid med op til 11 kW. Hvis kun en bil er tilkoblet, kan den lades med op til 22 kW.

Modellen fås med fastmonteret kabel (726 709684) og med sokkel (726 708533).

Er der begrænset kapacitet i elnettet, anbefaler vi, at der monteres en HomeCLU. Den aflæser husets forbrug i realtime og tildeler det overskydende til ladeboksen (på samme måde som eRange IQ hCLU).*

 

Scenarie 7

Jeg ejer et udlejningssommerhus og vil gerne give lejerne mulighed for at lade bilen under deres ophold. Hvilken løsning passer bedst til at lade mange typer biler? Og hvordan undgår jeg for meget papirarbejde ved afregning?

En fleksibel ladeløsning kan være afgørende for elbilejeren, når han skal vælge udlejningshus til sin ferie.

Vi tilbyder forskellige løsninger, som egner sig rigtig godt til sommerhuse. Naturligvis vil der være mange skiftende brugere og behov for et overskueligt overblik over både forbrug og afregning. Noget vores platform netop tilbyder.

Vi anbefaler eRange IQ Home som den helt rigtige løsning til sommerhuse.

Sommerhusene har oftest kun strøm som forsyning til varme og elektricitet. IQ Home yder lastbalancering i forhold til sommerhusets øvrige forbrug. Dvs. er der gang i spabad, sauna, el-radiatorer m.m. vil effekten til ladestationen automatisk reguleres ned, så der ikke springer sikringer eller sker skade på husets installation.

Med denne løsning vil sommerhusejeren skulle opkræve forbruget samlet med husets øvrige forbrug til samme takst. Det kan ikke være nemmere!

 

*Er du i tvivl om hvor mange ampere du har tilgængelig, så tjek hos dit el-selskab – de kan oplyse hvor stor en hovedsikring, man har til huset.

Ved tvivl, tal evt. med elektrikeren. Elektrikeren laver under alle omstændigheder en kapacitetsvurdering for at finde ud af, om dit elektriske anlæg kan give tilstrækkelig med strøm til laderen, du skal have monteret. Nogle gange skal der søges om en ny og større hovedsikring hos det lokale elselskab. Dette ekstraarbejde udføres og faktureres direkte af din elektriker efter aftale.

Vælger man en 11 kW lader og den trækker for meget, så kan den justeres ned i effekt. Ladestationene kan justeres fra 20A/16A til 6A - afhængig af tilgængelig kapacitet.

Hvor stort forbrug man har, og hvornår på dagen der er spidsbelastning, plejer man, at kunne se på sin forbrugsoversigt, når man logger sig ind hos sit el-selskab.

 

Lader til erhvervs brug:

Scenarie 8:

Jeg har behov for at kunne lade kundens bil op, mens den er på værkstedet. Det skal bare være den billigste løsning. Jeg har ikke tænkt mig at skulle opkræve noget for det. Det er tænkt som en service.

Her vil løsningen være DEFA eRange UNO 11 kW.

Denne model fås både med fastmonteret kabel (726 710453) eller med sokkel (726 710436), hvis du ønsker at bruge dit eget kabel og slippe for at have et kabel hængende, når ladeboksen ikke er i brug – prisen er den samme.

Scenarie 9:

Jeg ønsker en eller flere ladestationer, hvor jeg kan tage betaling for ladning.

I så fald skal du vælge DEFA eRange IQ Facility 22 kW (726 712759) + CLU (Basic 726 707821 eller COM 726 707822).

Men denne løsning kan systemet kobles op i administrationssystemet Cloudcharge, hvor du kan se alt forbrug med de enkelte ladestationer, du kan selv fastsætte prisen pr. kW, pr. time eller pr. ladesession.

Indtægterne går automatisk ind på den forbundne konto, via betalingssystemet Stripe.



Husk også stikket

Når du har fundet, den rigtige model af ladestation, der passer til dine og bilens behov, skal du have fundet det korrekte stik til bilen.

Der findes 2 standarder:

Type 1:

Denne type stik kaldes også Yakazi-stik, og er første generation af et standardladestik. I dag er det kun få nye biler, som produceres med Type 1 stik, som fx Nissan Leaf og andre japanske biler.

Stikket understøtter effekter op til 19 kW og er specificeret til at håndtere 120 V og 240 V, op til 80 A. Den understøtter kun 1-faset ladning.

Stikket har 5 forbindelser: 2 til ladestrøm, 1 til jord og 2 til signaloverførsel.

Type 2:

Dette stik understøtter både 1-faset og 3-faset ladning.

Den er specificeret op til 500 V AC og 63 A i 3-faser (eller 70 A i 1-fase). Denne type kontakt kan også bruges til jævnstrøm (DC), op til 500 V og 140 A.

Type 2 stikket er den meste brugte standard i dag. Stikket har 7 forbindelser: 3 faseledere, 1 nulleder, 1 jord og 2 kommunikationsledere mellem bil og ladepunkt.

Er du i tvivl om hvilket stik der er på din elbil, spørg da forhandleren, eller tjek stikket på bilen. De ser sådan ud:

 

Hvordan med installation?

En ladeboks til din elbil, monteres i nærheden af, hvor bilen holder parkeret, carporten, garagen eller i indkørslen.

Det anbefales at den sidder beskyttet mod dårligt vejr, eller at den monteres med et lille tag over, hvis den sidder helt frit.

DEFA’s lade stationer kan leveres via en el-installatør, som tager sig af alt det praktiske.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål til DEFA’ ladeløsninger, eller vil du gerne have oplyst nærmeste forhandler? Kontakt Mads på:

E-mail: mlj@biludstyr.dk


Bemærk: Alle anvisninger i vores vejledninger og HowTo sider, er med det forbehold at du altid som bruger skal gøre dig bekendt med anvisninger hos producenten, både hvad angår produktet, men og i forhold til evt. anvisninger fra producenten af det køretøj/produkt, som det omhandlende produkt/vejledningen skal benyttes til eller sammen med.


Alle informationer på disse sider er udelukkende vejledende, og Avant Denmark A/S - Biludstyr.dk kan ikke drages til ansvar for hverken holdninger eller anvisninger i de tilknyttede dokumenter.