Senest opdateret: 21-10-2025.
Bliv klar til hjulskifte
Bliv inspireret til, hvad der er godt at have klar, når hjulskiftesæsonen nærmer sig, og det igen er tid til at udskifte henholdsvis vinter- eller sommerhjul på bilen.
Men inden vi når dertil, er der måske nogle basisspørgsmål omkring hjulskifte, som du har brug for at få besvaret?
Gå direkte til hjulskiftetilbehøret nederst på siden>>
Hvornår skal man udskifte bilens dæk?
Hvornår skal man skifte til vinterdæk i DK?
Er det lovligt at køre med vinterdæk hele året?
Hvornår skal man skifte til sommerdæk i DK?
Hvordan skifter man hjul på bilen?
Hvor lang tid tager det at skifte hjul?
Skal din bil have hjulkapsler?
Sikring mod ulykker forårsaget af løse hjulbolte
Hvad er hjulskifte?
Hjulskifte refererer til processen med at fjerne et sæt hjul (dæk og fælge) fra en bil eller et andet køretøj og erstatte det med et andet sæt hjul.
Det kan man have brug for at gøre af forskellige årsager:
- Sæsonskifte: Mange bilister skifter hjulene på deres køretøjer med jævne mellemrum, typisk med skiftende årstider. I Danmark bruger vi typisk sommerdæk i de varme måneder og skifter til vinterdæk om vinteren for at opnå bedre trækkraft, stabilitet og sikkerhed under forskellige vejrforhold.
- Opgradering af fælge eller dæk: Nogle bilentusiaster og bilister vælger at ændre deres køretøjs udseende og præstationsevne ved at montere fælge eller udskifte bilens fabriksmonterede dæk. Det kan give køretøjet et mere personligt præg og forbedre ydeevnen.
- Reparation eller vedligeholdelse: Hjulskifte kan også være nødvendigt, hvis der er skader på dæk eller fælge, der kræver reparation eller udskiftning.
Hvornår skal man udskifte bilens dæk?
Tidspunktet for hvornår du skal udskifte dine dæk afhænger af flere faktorer, herunder dækkets alder, dækmønsterdybde, kørselsforhold og dæktype.
Her er nogle generelle retningslinjer:
- Alderen på dækkene: Dæk har en begrænset levetid, selvom de ikke bruges. Normalt anbefales det at udskifte dæk, der er mere end 6-10 år gamle, selvom de kan se ud som nye. Dækkets gummi forringes med tiden, og det kan miste sin elasticitet og blive mere skrøbeligt.
- Dækmønsterdybde: Dækmønsterdybden er afgørende for vejgreb og sikkerhed. De fleste dæk har indikatorer, der viser, hvornår mønsterdybden er blevet for lav. Der er lovkrav i Danmark om at mønsterdybden skal være minimum 1,6 mm. Men det anbefales oftest, at man udskifter dækkene, når mønsterdybden når ned på 3 mm.
- Kørselsforhold: Selvom der ikke er et fast krav om at køre med vinterdæk i en bestemt periode i Danmark, skal bilens dæk altid være egnede til vej- og vejrforholdene. Det betyder, at du ikke må køre på sommerdæk, hvis der er vinterføre – altså sne, is, rim eller sjap på vejen. Vinterdæk har dybere mønstre og bedre trækkraft på glatte overflader. Husk at skifte dæk i god tid før frosten sætter ind, så du ikke risikerer at "skøjte" rundt på vejbanen. Det skaber farlige situationer for både dig selv og dine medtrafikanter. Hvornår skal man skifte til vinterdæk?
- Dæktype: Dækvarighed afhænger også af dækkets kvalitet og materiale. Højtydende dæk eller dæk med specielle egenskaber kan have kortere levetid end standarddæk. Læs producentens anbefalinger for at finde ud af, hvor længe dine dæk forventes at kunne holde.
- Visuel inspektion: Regelmæssig inspektion af dine dæk er vigtigt. Se efter tegn på slid, skader, buler eller revner på dæksiderne eller dækkets overflade. Hvis du ser nogen af disse problemer, skal dækkene sandsynligvis udskiftes.
- Køretøjets vægt og belastning: Dæk har også en belastningskapacitet, der skal overholdes. Hvis du ofte kører med tung belastning i din bil, kan det forkorte dækkets levetid.
- Kørestil: Hård kørsel, hyppige hurtige start og stop samt skarpe sving kan forringe dækkene hurtigere.
Det er vigtigt at bemærke, at dækkets levetid kan variere betydeligt afhængigt af de faktorer, der er nævnt ovenfor. Det anbefales at konsultere din bils brugervejledning og dækproducentens anbefalinger for at få mere præcise oplysninger om, hvornår du skal udskifte dine dæk. Hvis du er usikker, kan du få en professionel dækforhandler eller mekaniker til at inspicere dine dæk og give anbefalinger baseret på deres tilstand.
Hvornår skal man skifte til vinterdæk i Danmark?
Fra 1. juli 2025 gælder der nye regler for vinterdæk i Danmark. Selvom der stadig ikke er et fast krav om at køre med vinterdæk i en bestemt periode, skal bilens dæk altid være egnede til vej- og vejrforholdene. Det betyder, at du ikke længere må køre på sommerdæk, hvis der er vinterføre – altså sne, is, rim eller sjap på vejen.
Hvad siger loven fra 2025?
-
Det er føreren af bilen, der har ansvaret for, at dækkene passer til vejret.
-
Politiet kan udstede bøder på op til 1.000 kr. pr. dæk, hvis dækkene vurderes som “åbenbart uegnede” til vinterføre.
-
Dæk, der bruges i vinterføre, bør som minimum være mærket M+S (Mud & Snow).
-
Det anbefales dog at bruge dæk med det officielle 3PMSF-symbol (Three Peak Mountain Snowflake), som er testet og godkendt til vinterkørsel.
-
For tunge køretøjer (over 3.500 kg) er der indført et minimumskrav om 1,6 mm mønsterdybde på vinterdæk.
Reglerne betyder i praksis, at du risikerer bøde, hvis du kører på sommerdæk under vinterlige forhold – også selvom du “bare” skulle et kort stykke.
Hvornår bør du skifte til vinterdæk?
Selvom loven ikke sætter en fast dato, anbefaler både FDM og dækspecialister, at du skifter til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 7 °C. Det sker typisk i oktober, og vinterdækkene bør blive siddende på bilen indtil foråret stabiliserer sig, som regel omkring april.
Her er nogle retningslinjer for, hvornår du normalt skal overveje at skifte til vinterdæk:
- Når temperaturen falder under 7 °C: Vinterdæk er designet til at fungere bedre ved lave temperaturer. Når temperaturen begynder at falde under 7 °C, er det en god idé at overveje at skifte til vinterdæk. Selvom der ikke er sne eller is, kan vinterdæk give bedre trækkraft og bremseydelse ved kolde temperaturer. Så er du også sikker på, at du kan køre lovligt, så snart temperaturen falder til under frysepunktet.
- Følg vejrmeldingerne: Hold øje med vejrmeldingerne og lokale vejrforhold. Når der forventes sne eller is, skal du sørge for at have vinterdæk monteret i god tid, så de glatte veje ikke kommer bag på dig. At køre med sommerdæk i frostvejr, kan skabe farlige situationer for både dig og dine medtrafikanter - og kan altså fra og me 1. juli 2025 også medføre en bøde.
- Tjek dine dæk: Inden du skifter til vinterdæk, skal du kontrollere, om de er i god stand og har tilstrækkelig mønsterdybde til at give god trækkraft på sne og is. Det anbefales af mønsterdybden skal være mindst 3 mm (lovkrav: 1,6 mm). Hvis dine vinterdæk er slidte eller beskadigede, skal du erstatte dem. Hvornår skal man udskifte bilens dæk?
Husk, at det er vigtigt at have vinterdæk på alle fire hjul, da forskellige typer dæk på forskellige hjul kan forstyrre køretøjets stabilitet og trækkraft. Hvis du er i tvivl om, hvornår du skal skifte til vinterdæk eller har spørgsmål om dæktype og montering, kan du kontakte en professionel dækforhandler eller mekaniker for rådgivning og hjælp.
Derfor er vinterdæk vigtige
Vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding, der bevarer grebet ved lave temperaturer. Mønsteret er designet til at lede sne, vand og sjap væk, så bilen står bedre fast og bremser kortere. Sommerdæk bliver hårde i kulden, mister grebet og giver væsentligt længere bremselængde.
Er det lovligt at køre med vinterdæk hele året?
Der findes ingen lov i Danmark, der forbyder brug af vinterdæk om sommeren. Reglerne fra juli 2025 handler kun om, at dækkene skal være egnede til vej- og vejrforholdene.
I Danmark er det altså ikke ulovligt at køre med vinterdæk hele året, hvis de opfylder visse krav og specifikationer. Men selvom det er lovligt, fraråder både FDM, Dækbranchen Danmark og dækproducenter at køre med vinterdæk om sommeren, fordi:
-
Dårligere vejgreb og længere bremselængde
Vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding, som bliver for blød i varme temperaturer. Det giver længere bremselængde og ringere styreevne – især ved høj fart eller på motorvej. -
Større slid og højere brændstofforbrug
Det bløde gummi slides hurtigere på varm asfalt, og rullemodstanden øges. Det betyder, at du bruger mere brændstof og slider dækkene op hurtigere. -
Støj og komfort
Vinterdæk støjer ofte mere og giver mindre præcis styring end sommerdæk i varmt vejr.
Vælger du alligevel at køre med vinterdæk året rundt, er det vigtigt at være opmærksom på følgende aspekter:
- Kvalitetskrav: Hvis du beslutter dig for at bruge vinterdæk året rundt, skal de opfylde de nødvendige kvalitetskrav og standarder for dæk, der gælder i Danmark. Dette inkluderer krav til dækmønsterdybde og dækmærkning.
- Vejsikkerhed: Vinterdæk er primært designet til at yde optimal trækkraft og bremseydelse under kolde og glatte vejrforhold, såsom sne og is. De kan have en længere bremselængde på våde og tørre veje i varmt vejr sammenlignet med sommerdæk. Det kan påvirke din køresikkerhed i visse situationer.
- Slid og brændstofforbrug: Vinterdæk kan slide hurtigere og have højere rullemodstand sammenlignet med sommerdæk. Det kan føre til øget slid på dækkene og potentielt højere brændstofforbrug og øgede omkostninger over tid.
- Komfort og køreegenskaber: Vinterdæk kan også påvirke komforten og køreegenskaberne på tørre og våde veje i varmt vejr. De kan føles blødere og mindre præcise i styringen sammenlignet med sommerdæk.
Hvis du overvejer at bruge vinterdæk året rundt, er det vigtigt at tage hensyn til disse faktorer og vurdere, om det er den bedste løsning for din kørsel. Mange mennesker i Danmark vælger at skifte mellem vinterdæk og sommerdæk i henhold til årstiderne for at opnå den bedste trækkraft og sikkerhed på vejene under skiftende vejrforhold.
Husk at overholde de lovgivningsmæssige krav vedrørende dækmønsterdybde, uanset hvilke dæk du bruger, og sørg for, at dine dæk er i god stand og har korrekt dæktryk. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte en professionel dækforhandler eller mekaniker for rådgivning om det bedste dæksætup for dine behov og din region.
Alternativ: Helårsdæk
Hvis du gerne vil undgå to sæt hjul, kan helårsdæk (all season) være et kompromis. De er lovlige året rundt og bærer som regel 3PMSF-symbolet, så de lever op til vinterkravet i den nye lov.
De passer bedst til dig, der kører primært i byområder og ikke dagligt på motorvej i ekstremt vintervejr.
Kort sagt:
-
Lovligt: Ja, du må køre med vinterdæk hele året.
-
Anbefalet: Nej – det er dyrere, mindre sikkert og slider dækkene hurtigt.
-
Overvej: Helårsdæk, hvis du vil undgå at skifte to gange årligt.
Hvornår skal man skifte til sommerdæk i danmark?
I Danmark er der ikke fastsat nogen lovpligtig dato for, hvornår du skal skifte til sommerdæk. Beslutningen om, hvornår du skal skifte til sommerdæk, afhænger af vejret og vejforholdene.
Her er nogle retningslinjer, der kan hjælpe dig lidt på vej med at beslutte, hvornår det er tid til at skifte til sommerdæk:
- Temperatur over 7 °C: Sommerdæk er normalt designet til at fungere bedst ved temperaturer over 7 °C. Når vejret begynder at blive lunere, og temperaturen forbliver stabil over dette niveau, er det et godt tidspunkt at skifte til sommerdæk. Mange vælger at skifte til sommerdæk omkring påske, afhængig af vejrforhold og hvor tidligt den falder det pågældnede år.
- Følg vejrmeldingerne: Hold øje med vejrmeldingerne og lokale vejrforhold. Hvis der stadig er risiko for kolde temperaturer eller snefald, bør du vente med at skifte til sommerdæk, indtil du er sikker på, at der ikke længere er nogen risiko for frost, sne eller islag på vejene. Selvom det officielt ikke er lovpligtigt at bruge vinterdæk efter den 15. april, kan vejret i Danmark være uforudsigeligt, og der kan stadig forekomme kolde nætter og morgener, selv i foråret.
- Kontroller dine dæk: Inden du skifter til sommerdæk, skal du sørge for, at de er i god stand og har tilstrækkelig mønsterdybde til at give god trækkraft på tørre og våde veje. Hvis dine sommerdæk er slidte eller beskadigede, skal du erstatte dem. Hvornår skal man udskifte bilens dæk?
- Kør med forsigtighed: Selv når du har skiftet til sommerdæk, skal du altid køre med forsigtighed i våde eller glatte forhold. Sommerdæk er ikke designet til at give samme trækkraft på glat underlag som vinterdæk.
Husk, at det er vigtigt at have det rigtige dæktype monteret i overensstemmelse med vejret og årstiden for at opretholde sikkerheden og ydeevnen på vejene. Hvis du er i tvivl om, hvornår du skal skifte til sommerdæk, eller hvis du har spørgsmål om dæktype og montering, kan du kontakte en professionel dækforhandler eller mekaniker for rådgivning og hjælp.
Hvordan skifter man hjul på bilen?
Processen med hjulskifte indebærer normalt følgende trin:
- Forberedelse: Hent alle nødvendige værktøjer og materialer, så de ligger klar når du skal bruge dem. Du skal bruge: en donkraft, hjulnøgle eller krydsnøgle, reservehjul eller sommer-/vinterdæk, og kile til at blokere de andre hjul.
- Løft køretøjet: Bilens front eller bagside løftes normalt ved hjælp af en løfteplatform, en donkraft eller en anden passende løftemetode for at gøre hjulene frie af underlaget, så du kan komme til at fjerne hjulene. Sådan bruger du en donkraft: Placer donkraften under bilens anbefalede løftepunkter (OBS: det er vigtigt ikke at løfte i bilens karossesri). Pump donkraften, indtil bilen er hævet nok til at fjerne hjulene.
- Afmontering af hjulene: Hjulene fjernes fra køretøjet ved at løsne hjulmøtrikkerne eller -boltene og løfte dem af. Brug hjulnøglen til at fjerne hjulmøtrikkerne eller bolte fra de dæk, du vil skifte. Fjern de gamle hjul og læg dem til side.
- Montering af nye hjul: De nye hjul (dæk og fælge) monteres på køretøjet og spændes korrekt fast. Spænd møtrikkerne/boltene jævnt og i krydsmønster for at sikre korrekt fastgørelse.
- Sænkning af køretøjet: Køretøjet sænkes forsigtigt tilbage på jorden ved at lade donkraften falde.
- Efterspænding af møtrikkerne: Hjulmøtrikkerne eller -boltene efterspændes normalt med det anbefalede moment for at sikre, at hjulene er korrekt fastgjort og sikkert monteret på køretøjet. Brug hjulnøglen til at efterspænde møtrikkerne/-boltene i henhold til producentens specifikationer.
- Kontrol og afrunding: Kontroller, om alle hjul er fastgjort korrekt og sidder i samme position. Det er vigtigt at sikre, at hjulene er korrekt monteret og spændt, da fejlagtig montering kan føre til farlige situationer på vejen.
- Opbevaring af sæsondæk: Hvis de afmonterede dæk skal bruges igen til henholdsvis sommer eller vinter, anbefaler vi, at du rengør dem fx med en god fælgrens, inden du sætter dem til side for at undgå tæring og andre skader fra snavs. En hjulstabler er en god måde at opbevare dækkene, så de ligger stabilt og dæk og fælge holdes adskilt, så de ikke bliver skadet eller ridset. Med dækmarkeringsskilte kan du markere, hvilke hjul der har siddet hvor på bilen.
Det er vigtigt at følge bilproducentens anbefalinger og sikkerhedsprocedurer, når man skifter hjul, da det kan have indflydelse på køretøjets ydeevne og sikkerhed. Hvis du ikke er fortrolig med hjulskifte, bør du overveje at få det udført af en professionel mekaniker.
Hvor lang tid tager det at skifte hjul på bilen?
Hvor lang tid det tager at skifte hjul på en bil afhænger af flere faktorer, herunder din erfaring, de værktøjer, du har adgang til, og dine fysiske evner. For en erfaren person med det rette udstyr og alle nødvendige materialer, tager det typisk omkring 15 til 30 minutter at skifte alle fire hjul. Er du nybegynder, må du beregne lidt længere tid.
Her er en oversigt over de typiske trin og tidsestimater:
- Forberedelse ca. 2-5 minutter.
- Løft bilen ca. 5-10 minutter.
- Fjern hjulene ca. 5-10 minutter.
- Monter de nye hjul ca. 5-10 minutter.
- Sænk bilen ca. 2-5 minutter.
- Efterspænd hjulmøtrikkerne/boltene ca. 2-5 minutter.
- Kontrol og afrunding ca. 1-2 minutter.
Bemærk: Tidsangivelserne ovenfor er omtrentlige og kan variere afhængigt af din erfaring og de specifikke forhold. Hvis du ikke er komfortabel med at udføre hjulskift selv, bør du overveje at få det udført af en professionel mekaniker.
Skal din bil have hjulkapsler?
Hjulkapsler løfter looket på bilen og beskytter fælgende mod skader fra stød, salt og skidt. Vi tilbyder såvel moderne som klassiske designs, så der er lidt for en hver smag. Se vores hjulkapsler her
Sikring mod ulykker forårsaget af løse hjulbolte
Gå ikke på kompromis med kvaliteten på låsebolte! Vi været i branchen i mange år, og vi har set lidt af hvert - men vi har ikke set andre tilsvarende produkter, som når det samme kvalitetsniveau som McGard.
McGard låsebolte giver den størst mulige beskyttelse mod, at hjulet falder af som følge af løse hjulbolte samt mod dæk- og hjultyveri. Beskyt fælgene, og bevar samtidig boltenes flotte blanke look i hele fælgens levetid.
Tyverrisikring af hjul, dæk og fælge
McGards møtrikker sikrer bilens dæk og fælge mod tyveri og leveres med livstidsgaranti, så de aldrig ruster, svulmer eller går i stykker.
Buy them once. Lasts a lifetime.
Vi har både McGard låsebolte og -møtrikker i programmet, heriblandt Ultra High Security (SL), som har en ekstra krave/ring på bolten/møtrikken, der gør det nærmest umuligt at afmontere uden den korrekte nøgle.
Læs mere om McGard låsebolte ->
Sænkning af bilen
Skal din bil sænkes? Som det fremgår fører vi et bredt sortiment af produkter til bilens undervogn. Det er bl.a. fælge, hjulbolte og møtrikker, samt spacere og sænkningssæt.
Også når vi taler spacere og sænkningssæt, tilbyder vi to af markedets klart bedste programmer: H&R og Eibach Performance Springs. Begge Made in Germany
Det er ikke en tilfældighed at al professionel motorsport vælger Eibach. Uanset om vi snakker kongeklassen Formel 1, Le Mans, DTM, DTC eller andet, så er Eibach det foretrukne valg.
Øvrigt hjulskiftetilbehør
Når ovenstående er på plads, mangler bare det øvrige tilbehør til hjulskiftet i form af værktøj, rengøringsartikler og opbevaringsløsninger til hjul.
Se vores anbefalinger nedenfor.
Har du spørgsmål til hjulskifte generelt, eller til nogle af de specifikke produkter her på siden, så tøv ikke med at kontakte os.










































































