K&N


K&N

K&N luftfiltre

Facts du bør vide om luftfiltre

K&N filtre er nemme at montere og har en levetid på ikke mindre end 10 år - eller 1.600.000 km. Det er ikke uden grund at K&N's slogan lyder "The world's best air filter" (Verdens bedste luftfilter).

Et luftfilters primære opgave er at rense luften, inden den når ind i motoren. Hvis det er rigtigt, hvorfor ser man så mange racing teams med dyre racermotorer uden luftfilter? Svaret er luftflow. En motors effekt er afhængig af den mængde luft, den suger til sig ved en given omdrejning, forudsat at indsprøjtningsanlægget eller karburatoren kan give det rigtige forhold mellem luft og brændstof A/R (air/fuel ratio). Selv den mindste restriktion i motorens indsugningssystem (luftflow) vil resultere i tabt motoreffekt.

Et ikke-restriktivt luftflow bliver et problem, når luften skal passere et luftfilter. Et almindeligt papirelement er meget restriktivt i luftflow og er fugtighedsafhængig. Jo mere restriktivt luftfilteret er, jo større effekttab vil ses.

K&N's ingeniører udviklede i de tidlige 60'ere et olievædet bomuldsluftfilter. Dette filter viste sig at have et meget højt luftflow, samtidig med at det filtrerer luften til den normale standard. Dette filter blev videreudviklet til det, vi kender i dag som et K&N luftfilter. Nemlig et filter der er lavet af fire lag bomuldsgaze i en sandwich-konstruktion mellem to lag aluminiumsnet. Bomuldsgazen er vædet med K&N's specielle filterolie.

Kombinationen af den specielle filterolie og bomuldsgazens mange små bomuldstråde (fimrehår) giver brugeren et særdeles effektivt filtermedie. Idet støvet fanges på ydersiden af filtret, kommer dette til at virke som et "sekundært filtermedie". K&N filteret flower således ved samme arial - cm² for cm² - langt mere luft end andre filtre, uden at det går ud over filtreringseffektiviteten.

Denne specielle form for filtrering bevirker i virkeligheden, at hulstørrelsen i filtermediet faktisk kan være større end det støv, man rent faktisk ønsker at fange. Ved at K&N filteret har nogle meget store huller, tilstopper filteret ikke som almindelige filtre, og det kan derved bære meget mere skidt. Derfor den lange servicetid. Den kan normalt forlænges med 10 gange, tilsvarende størrelse papirfilter. De store huller i filtermediet er også medvirkende til give det høje luftflow.

Flowtests viser at selv et K&N filter, der har kørt 80.000 km uden service, flower omkring 70-80% af et rent K&N filter.

K&N laver også oliefiltre

K&N automotive oliefiltre leverer høje flowhastigheder og giver samtidig fremragende filtrering. Høje filterflow-hastigheder er især vigtigt i racerkøretøjer, hvor tungere oliekvalitet anvendes, og olien pumpes meget hurtigere end i en standardbil. Det skal dog ikke afholde dig fra at anvende filtrene i en almindelig gadebil. K&N oliefiltre er udviklet til at håndtere alle kvaliteter af syntetiske, konventionelle og blended motorolier.