Nummerpladeopslag

DOMETIC


DOMETIC

Dometic 

Dometic blev startet i 1922, af to unge svenske ingeniørstuderende som havde en skør ide, om at den bedste måde at skabe en kølende effekt er at bruge varme. Baltzar von Platen og Carl Munters formåede efter mange lange dage og nætter at designe et køleskab uden kompressor, ingen bevægelige dele og ingen is. Dette gjorde de ved at påføre varme til en kedel og derved få et kølemiddel til at cirkulerer i systemet, som derefter absorberer varmen og derved skaber en køleeffekt. Deres kabinet viser sig at være verdens første køleskab og en af århundredets vigtigste opfindelser og bliver kaldt en genistreg af Albert Einstein. I 1923 får køleskabet patent og det svenske selskab Arctic erhverver fremstillingsrettighederne. I 1925 bliver grundlæggeren af det svenske firma Electrolux imponeret og erhverver Arctic og iværksætter masseproduktion af absorptionskøleskabe.

I årene efter anden verdenskrig begynder Electrolux at gøre indhug i fritidsmarkedet. Køleskabene finder vej til ethvert middelklassehjem og salget er i millioner af enheder. For at styrke den tilstedeværelse Electrolux har fået i et voksende segment, erhverver virksomheden banebrydende innovationer og stærke mærker. I 1951 begynder Electrolux at fremstille vaskemaskiner, i 1956 begynder de at udvikle og producere absorptionskøleskabe til autocampere og i 1959 begynder produktionen af vaskemaskinerne. I slutningen af 1960’erne navngiver Electrolux deres afdelinger for fritidsmaskiner: Dometic og etablerer i 1968 Dometic Corporation i USA.

I 1970’erne til slut 1990’erne fortsætter Electrolux ekspansionen til nye markeder og teknologier. Der foretages en række virksomhedsopkøb og mange af Dometics nuværende produktsegmenter tilføjes. Det nye århundrede markerede starten på et uafhængigt Dometic. I 2001, tog Electrolux en strategisk beslutning om at fokusere på sin kerneforretning. EQT III Ltd. erhverver Electrolux -aktiver, og Dometic drifts- og juridiske struktur oprettes. Der foretages flere vigtige køb, hvilket udvider produktsortimentet og forbliver tro mod sine rødder og uophørligt udvikler smarte, ofte prisvindende løsninger. Det brede sortiment består blandt andet af klimaanlæg, kølebokse, belysning, elkedler, kaffemaskiner, grydeholder, emhætter og meget mere. Dometic driver 22 produktions- og samlingssteder i 11 lande med salg i cirka 100 lande. I dag er Dometics blevet et anerkendt brand og livsstilsmærke, med en mission at gøre det nemt at nyde udendørslivet med komforten hjemmefra - "mobile living made easy".